Menší byt je větší byznys, ale i početné rodiny chtějí žít ve svém
Byty jsou dlouhodobě považovány za dobrou investici, ale v době pandemie koronaviru to zjevně platí více než dřív. Podíl investorů v Česku se zvyšuje, a naopak mírně klesá procento těch, kteří si nový byt kupují, aby v něm sami žili.
Recept na bytovou krizi ve čtyřech bodech
Byty v Praze za poslední roky podražily o desítky procent. Někdo tomu říká realitní bublina, Ing. Rostislav Petchenko tento stav nazývám bytovou krizí. Poptávka bytů v Praze výrazně převyšuje nabídku a ceny letí vzhůru.
Nové byty v Praze loni zdražily o 11 procent a slevy vymizely.
Pražský realitní trh loni zaznamenal extrémy, které tu už dlouho nebyly. Výrazně poklesl počet nových bytů přicházejících do prodeje, zájem kupujících podporovaný hypotečním boomem byl naopak enormní.
Bytový second hand není za hubičku. Kupci v Praze během pandemie ušetřili proti novostavbě 11 procent
Kdo nemá na nové, musí sáhnout po second handu. Na leckterém zboží tak lze výrazně ušetřit, v případě bytů to ale tak moc neplatí. Na tuzemském trhu v Praze činila v době pandemie průměrná cena prodaného staršího bytu zhruba 96 tisíc za metr čtvereční.
Nejen v Praze v posledních letech vyvstává otázka, jak dopadne nová rezidenční výstavba na dostupnost parkovacích míst. Je to ale v první řadě město, které musí říct, co od developerů chce, komentuje Ing. Rostislav Petchenko.
Území Prahy z více než poloviny pokrývá zeleň, je tu řada ploch po někdejších průmyslových areálech nebo například po nádražích. Z nadhledu město nevypadá příliš zastavěné. Ale postupně se zahušťuje. S tím se vždy pojí otázka, jak nová rezidenční výstavba dopadne na dopravu v okolí a na dostupnost parkovacích míst. Odpověď na tuto otázku nemohou nabídnou developeři. Ti se musí řídit stavebními předpisy, které stanovují požadovaný počet stání v novostavbách. Je to tedy v prvé řadě město, které musí říct, co od developerů chce a zohlednit to ve zmíněných předpisech.
Dvě auta na rodinu dnes asi nejsou standard, společnost se obrací ke sdílenému způsobu života a silně například roste carsharing. Přesto se obvykle musíme snažit v rámci projektu vytvořit prostor pro parking, kde to jen jde. Pět podzemních podlaží ale kvůli tomu neuděláme. Jít pod zem je vždy technicky komplikované a nákladné. Většinou tak v našem oboru platí, že na parkovacích stáních se nevydělává. Prodáme je za to, co nás stojí jejich výstavba.
Může se tedy stát, že vzhledem k místním podmínkám vznikne problém s dopravou a rozsahem parkovacích ploch. Developer pak může třeba snížit dům o patro a spočítat si, zda se mu stavba ještě vyplatí. Někdy se ukáže, že nikoli a projekt skončí u ledu. Ale doprava určitě není nechána na pospas nové bytové výstavbě.
Избранное