Na Harfě vyrostl bytový dům od Bořka Šípka
Jen pár kroků od stanice metra Českomoravská byl na jaře 2022 dokončen moderní bytový dům pod názvem Harfa Yard, který na první pohled zaujme netradiční fasádou na jejíž podobě se podílel světoznámí architekt Bořek Šípek.
Co slíbíme, to postavíme
V červenci tohoto roku bylo projektu Rezidence Hloubětín uděleno kolaudační rozhodnutí a noví majitelé se tak již brzy mohou těšit na nové byty. V bytovém domě vzniklo celkem 36 atypických slunných bytů a ateliérů ve variantách 1+kk až 3+kk.
Když se stavba zazelená, lahodí to oku a prospívá klimatu
Zeleň je příjemná na pohled, zadržuje vodu a zajišťuje příjemnější klima. Developeři s ní proto pracují stále kreativnějším způsobem nejen v případě, kdy staví rezidenční areály či celé čtvrti, ale i při výstavbě jednotlivých domů.
Bytový second hand není za hubičku. Kupci v Praze během pandemie ušetřili proti novostavbě 11 procent
Kdo nemá na nové, musí sáhnout po second handu. Na leckterém zboží tak lze výrazně ušetřit, v případě bytů to ale tak moc neplatí. Na tuzemském trhu v Praze činila v době pandemie průměrná cena prodaného staršího bytu zhruba 96 tisíc za metr čtvereční.
Nejen v Praze v posledních letech vyvstává otázka, jak dopadne nová rezidenční výstavba na dostupnost parkovacích míst. Je to ale v první řadě město, které musí říct, co od developerů chce, komentuje Ing. Rostislav Petchenko.
Území Prahy z více než poloviny pokrývá zeleň, je tu řada ploch po někdejších průmyslových areálech nebo například po nádražích. Z nadhledu město nevypadá příliš zastavěné. Ale postupně se zahušťuje. S tím se vždy pojí otázka, jak nová rezidenční výstavba dopadne na dopravu v okolí a na dostupnost parkovacích míst. Odpověď na tuto otázku nemohou nabídnou developeři. Ti se musí řídit stavebními předpisy, které stanovují požadovaný počet stání v novostavbách. Je to tedy v prvé řadě město, které musí říct, co od developerů chce a zohlednit to ve zmíněných předpisech.
Dvě auta na rodinu dnes asi nejsou standard, společnost se obrací ke sdílenému způsobu života a silně například roste carsharing. Přesto se obvykle musíme snažit v rámci projektu vytvořit prostor pro parking, kde to jen jde. Pět podzemních podlaží ale kvůli tomu neuděláme. Jít pod zem je vždy technicky komplikované a nákladné. Většinou tak v našem oboru platí, že na parkovacích stáních se nevydělává. Prodáme je za to, co nás stojí jejich výstavba.
Může se tedy stát, že vzhledem k místním podmínkám vznikne problém s dopravou a rozsahem parkovacích ploch. Developer pak může třeba snížit dům o patro a spočítat si, zda se mu stavba ještě vyplatí. Někdy se ukáže, že nikoli a projekt skončí u ledu. Ale doprava určitě není nechána na pospas nové bytové výstavbě.
Favourites