JE REZERVACE NEMOVITOSTI VŽDY ZÁVAZNÁ A ZPOPLATNĚNÁ?
Ne, zájemce si může vybranou nemovitost nezávazně rezervovat po dobu 2 dnů, a to ústně, telefonicky nebo emailem po absolvované prohlídce nemovitosti či schůzce s naším zástupcem, aniž by musel složit jakýkoli rezervační poplatek, smluvní jistinu nebo zálohu z kupní ceny. Po uplynutí rezervační doby dojde k uzavření písemné smlouvy nebo je nezávazná rezervace zrušena.
MÁM ZÁJEM O VÁMI NABÍZENOU NEMOVITOST. JAK SE S VÁMI MOHU ZKONTAKTOVAT?
Obchodní tým je Vám k dispozici každý pracovní den od 9:00 do 18:00. Prohlídku kterékoli nabízené nemovitosti je možné si dohodnout telefonicky nebo nás můžete navštívit osobně v našem klientském centru v 6.patře KEYSTONE Office Building, Pobřežní 667/78, 186 00 Praha 8 - Karlín.
JE MOŽNÉ SI PROHLÉDNOUT VÍCE NEMOVITOSTÍ V RÁMCI JEDNÉ PROHLÍDKY?
Ano, v rámci jedné prohlídky (schůzky) je možno navštívit několik nemovitostí, umožňuje-li to logistické umístění nemovitostí, o něž má klient zájem a bezpečnostní předpisy na stavbě.
V ČEM SE LIŠÍ DRUŽSTEVNÍ VLASTNICTVÍ OD OSOBNÍHO?
U družstevního vlastnictví je kupující vlastníkem družstevního podílu v bytovém družstvu, jenž zaručuje právo užívat určitý byt. Kupující se stává členem bytového družstva, které je faktickým vlastníkem kupované nemovitosti.
Jedná-li se o koupi nemovitosti do osobního vlastnictví, stává se kupující přímým vlastníkem dané nemovitosti.
Družstevní vlastnictví skýtá několik výhod oproti osobnímu, a to:
JAK JE TO SE ZASMLUVNĚNÍM? JAKÝ TYP SMLOUVY PODEPISUJEME?
S klientem uzavíráme typ smlouvy odpovídající fázi realizace projektu, resp. dané nemovitosti , o kterou má klient zájem.
Může tedy jít o smlouvu o smlouvě budoucí (v případě rozestavěných projektů) nebo o kupní smlouvu (v případě již zkolaudovaných projektů).
JAK MOHU S GARTALEM FINANCOVAT NÁKUP NEMOVITOSTI? JE ÚVĚR NĚJAK ZAJIŠŤOVÁN?
GARTAL Vám skrz své osvědčené partnery umožní sjednat to nejlepší financování Vašeho nového bydlení. Zajistíme i kompletaci dokumentů a veškerou komunikaci s bankou, odhadcem a katastrem nemovitostí. Naše dlouhodobá spolupráce s partnery Vám donese ty nejvýhodnější podmínky.
Vlastní úvěr je zajišťován zástavním právem, což je jedna z nejčastějších forem zajištění dluhu. Zástavní právo je zřizováno smlouvou a zapisováno do katastru nemovitostí. V případě, že pohledávka není zaplacena, může věřitel zastavenou věc, tj. danou nemovitost, prodat a z výtěžku prodeje uspokojit svou pohledávku. Zástavní právo není vázáno na osobu, ale na nemovitost, tj. při prodeji nebo převodu nemovitosti přechází na nového vlastníka.
JAK JE ÚVĚR A KOUPĚ BYTU ŘEŠENA Z POHLEDU SPOLEČNÉHO JMĚNÍ MANŽELŮ? JAK SE POSTUPUJE PŘI PŘÍPADNÉM ROZVODU?
Koupě nemovitosti a úvěr na její pořízení je v případě pořízení za trvání manželství standardně součástí společného jmění manželů („SJM“), tedy patří nerozdílně oběma a oba dva ručí za případný úvěr stejně. Nicméně, je možné notářským zápisem SJM zúžit a danou nemovitost z něj vyjmout, případně dohodnout, že budoucí koupě bude ze SJM vyňata. Je-li daná nemovitost vyjmuta ze SJM a je-li na její koupi poskytnut úvěr, ručí za něj pouze ten z manželů, který ji vlastní.
Jiný způsobem nabytí nemovitosti pouze jedním z manželů je pořízení nemovitosti za prostředky získané kupujícím manželem před uzavřením manželství, případně získané tímto manželem darem nebo dědictví již za trvání manželství.
V případě rozvodu, je-li nemovitost ve SJM, může být postup následující:
Varianta záleží na dohodě rozvádějících se manželů. V případě, že nedojde k vypořádání společně vlastněné nemovitosti do tří let od rozvodu, nastává ze zákona varianta a.
Je-li předmětná nemovitost zatížena úvěrem, ručí za něj oba rozvádějící se manželé nerozdílně. Variant vypořádání úvěru je opět několik:
LZE KOUPIT BYT PRO NĚKOHO JINÉHO, NAPŘ. PRO NEZLETILÉ DÍTĚ?
Ano, právo nabývat věci má člověk již od narození. Vlastnit nemovitost tudíž může i nezletilé dítě. Nicméně, možnost uzavírat smlouvy nabývá dítě až zletilostí, tj. dovršením osmnácti, případně šestnácti let. Kupní smlouvu tak musí za nezletilé dítě uzavřít a podepsat jeho zákonní zástupci, jejichž zájmy nejsou v rozporu se zájmy dítěte.
JE JEŠTĚ JINÉ MOŽNÉ OMEZENÍ NAKLÁDÁNÍ S NEMOVITOSTÍ?
Jiným druhem omezení nakládání s nemovitostí je tzv. věcné břemeno. To zakládá právo jiné osoby než vlastníkovi nemovitosti k určitému druhu užívání dané nemovitosti, např. právo průchodu, průjezdu, čerpání vody atd.
Věcná břemena se váží k určité osobě nebo k určité nemovitosti a jsou zapisována do katastru nemovitosti.
JSOU PROJEKTY GARTALU ZATÍŽENY ÚVĚRY NA FINANCOVÁNÍ JEJICH REALIZACE?
Tak jako většina developerů na českém trhu, i společnost Gartal financuje realizaci svých projektů úvěry od renomovaných bank. Takové uspořádání dává jistotu kupujícím, že výstavba nezávisí na proměnlivé finanční likviditě Gartalu z peněz uhrazených kupujícími, ale má od začátku zajištěnu dostatečnou sumu financí na dokončení celého projektu. Pro kupující jde o nejbezpečnější způsob financování výstavby.
Peníze zaplacené kupujícími jsou drženy na zvláštním účtu, kterým disponuje banka poskytující úvěr a společnost Gartal není oprávněna jimi disponovat. Tyto finanční prostředky tak nejsou zneužívány k jiným účelům než k těm souvisejícím s danou výstavbou/projektem.
SETKALI JSME SE S POJMEM „PROHLÁŠENÍ VLASTNÍKA BUDOVY“. CO TO JE?
Prohlášení vlastníka budovy (§ 1166 občanského zákoníku) je právní úkon, kterým vlastník nemovitosti (obvykle budovy) vymezuje jednotlivé bytové či nebytové jednotky, jejich příslušenství a vybavení a s nimi spojená práva k užívání společných prostor v dané nemovitosti. Prohlášení vlastníka se vkládá do katastru nemovitostí.
POSKYTUJETE ZÁRUKU NA VÁMI POSTAVENÉ NEMOVITOSTI? SKÝTÁ ZÁRUKA NĚJAKÁ ÚSKALÍ?
GARTAL poskytuje standardní záruční dobu v délce 24 měsíců od převzetí nemovitosti. Jako kupující tím nejste na záruční době kráceni o dobu, po kterou trvá kolaudační řízení. Vybavení bytu je kryto zárukou poskytovanou jejich dodavateli. Kupující k tomu od nás obdrží potřebné dokumenty pro případné uplatnění nároků z této záruky.
Záruční doba společných prostor běží od okamžiku uvedení nemovitosti do provozu.
JAKÁ DAŇOVÁ POVINNOST MI PŘI PŘEVODU NEMOVITÉ VĚCI VZNIKÁ? JSOU S NÍM SPOJENÉ JEŠTĚ JINÉ POPLATKY?
Při převodu nemovité věci může vzniknout následující daňová povinnost:
Pro vklad do katastru nemovitostí je potřeba uhradit správní poplatek 2 000,- Kč. Tento paušální poplatek se účtuje za každou smlouvu, na jejímž základě dochází k převodu, bez ohledu na počet nemovitostí na dané smlouvě. Tento poplatek je u nákupu nemovitosti z našich developerských projektů hrazen námi.
CO VŠE JE POTŘEBA K ÚSPĚŠNÉMU ZÁPISU DO KATASTRU NEMOVITOSTÍ?
Zásadní je pro úspěšný zápis do katastru písemná smlouva, na jejímž základě došlo k prodeji/převodu nemovitosti v osobním vlastnictví. Pro vlastní zápis je potřeba podat k příslušnému katastrálnímu úřadu (příslušný katastrální úřad, v jehož obvodu je nemovitost, které se smlouva týká) návrh na zápis na předepsaném formuláři (ten je k dispozici na webových stránkách http://cuzk.cz/Zivotni-situace/Formulare/Formulare.aspx). Návrh je oprávněn podat kdokoli z účastníků smlouvy o převodu nemovitosti. Katastrální úřad nemá zákonem stanovenou lhůtu pro vyřízení žádosti, nicméně je dobré počítat s tím, že řízení může trvat měsíc.
Vlastníkem nemovitosti se kupující stává zápisem do katastru nemovitostí, který je proveden zpětně ke dni podání návrhu na vklad do katastru.
JAK VYSOKÁ JE DAŇ Z NABYTÍ NEMOVITÝCH VĚCÍ? KDO JE JEJÍM PLÁTCEM?
Dan z nabytí nemovitostí ve výši 4 % z kupní ceny prodávané nemovitosti byla v roce 2020 zrušená.
Nicméně, jedna-li se o novostavbu, prvotní koupě nemovitosti od developera je od daně z nabytí nemovitosti osvobozena.
JAK VYSOKÁ JE DAŇ Z NEMOVITÝCH VĚCÍ? KDY JE SPLATNÁ?
Každý vlastník nemovitosti (ať už bytu, domu nebo pozemku) zapsaný k 1. lednu daného roku jako vlastník v katastru nemovitostí je povinen do konce ledna daného roku podat přiznání k dani z nemovitých věcí a do konce května daného roku jej zaplatit.
Výpočet vlastní daně z nemovitých věcí se odvíjí od typu nemovitosti, účelu nemovitosti, její výměry a koeficientu dle velikosti či typu obce, v níž se nemovitost nachází.
PROČ MUSÍ VZNIKNOUT SPOLEČENSTVÍ VLASTNÍKŮ JEDNOTEK? JAKÁ PRAVIDLA SE VZTAHUJÍ KE SPOLEČENSTVÍ VLASTNÍKŮ JEDNOTEK?
V bytových domech, v nichž je alespoň pět bytových jednotek a alespoň tři jsou ve vlastnictví různých osob (fyzických či právnických), je nutno dle ustanovení Nového Občanského zákoníku (§ 1194 a násl. NOZ) vytvořit společenství vlastníků jednotek („SVJ“, často lidově nazýváno jako družstvo, které nicméně nemá nic společného s družstevním vlastnictvím nemovitosti). SVJ lze založit i dobrovolně v domech, které nesplňují výše uvedenou zákonnou podmínku pro vznik.
SVJ vzniká zápisem do veřejného rejstříku spravovaného příslušnými soudy, členství vlastníka bytové jednotky je povinné a je vázané na osobní vlastnictví příslušné bytové jednotky, tj. vzniká při nabytí vlastnictví jednotky a zaniká při zcizení jednotky.
SVJ je právnickou osobou, která je omezena jednat pouze v oblasti správy domu.
Pro založení SVJ je potřeba nejprve sepsat stanovy SVJ (odpovídající ustanovením NOZ), svolat zakladatelskou schůzi a připravené stanovy jednohlasně schválit. Ty jsou pak zapsány formou notářského zápisu a přiloženy k zápisu do veřejného rejstříku. Vlastní vznik SVJ je ke dni zápisu do rejstříku. Notářský zápis je vyžadován i při každé změně stanov.
Existující SVJ v domě zajišťuje správu domu a řešení otázek týkajících se společných prostor a věcí bude pokračovat kontinuálně, a to i při převodech vlastnictví k jednotlivým jednotkám.
JAK JE MĚŘENA SPOTŘEBA TEPLA V JEDNOTLIVÝCH BYTOVÝCH JEDNOTKÁCH?
V ČEM JSOU SPECIFICKÉ UBYTOVACÍ JEDNOTKY A ATELIÉRY?
Ateliéry jsou kategorie jednotek, které mají všechny náležitosti bytu, tj. sociální příslušenství, kuchyňský kout, ale z hygienických důvodů (hlukové limity, míra osvětlení) mohou být zkolaudovány pouze jako jiné nebytové prostory, v tomto případě jako Ateliéry. Nelze však zde sjednat trvalé bydliště, avšak je možné je pronajímat. Nicméně je vhodné smlouvu formulovat jako smlouvu o nájmu nebytové jednotky. V případě, že kupující ateliéru je plátcem DPH, má možnost za předpokladu využití ateliéru k ekonomické činnosti, zažádat o vrácení DPH a získat tak zpět pětinu ceny nemovitosti.
Ubytovací jednotky spadají také do kategorie nebytových prostorů, které splňují veškeré požadavky na bydlení, avšak v některých případech v nich lze mít hlášen trvalý pobyt.
Oblíbené